Ghid de condus maşina cu volanul pe dreapta

Atenţie, blondă la volan pe invers în Ţinuturile Reginei.

Prima dată, m-am urcat la un volan pe invers în cadrul unui test drive, când iubitul meu i-a zis politicos tipului de la reprezentanţa auto că e prima dată când conduc o automată. Ceea ce nu era deloc minciună, ba chiar un foarte mare adevăr. Exceptând când am condus maşina lu’ tata, dar a fost cu tata lângă mine, iar în cazul ăsta ştiam că nimic nu se poate întâmpla.

Trecerea de la volanul pe stânga la cel pe dreapta nu a fost atât de grea precum aş fi crezut. De îndată ce te pui pe şosea şi-ţi dai drumul, te obişnuieşti. Cu turma. Mai complicat e dacă eşti singur pe străzi şi trebuie să schimbi direcţia. Ce concentrări mi-au solicitat primele viraje, nu vă povestesc. Nici primele sensuri giratorii, că avem nişte dihanii groaznice pe-aici prin Sheffield. Noroc că-s tot aceleaşi în drumul meu spre cabinet. Şi adevărul e că abia după ce-am început să conduc, am învăţat să şi traversez uitându-mă în direcţia întâi în dreapta şi apoi în stânga. – încă o dovadă să clarifice faptul că NU m-a făcut mama pieton 😀

În prima seară când ne-a venit maşina, am dat ture până pe la 1 noaptea ca să mă obişnuiesc cu noua cealaltă stânga şi cu maşina. Imediat a doua zi, voiam s-o iau la cabinet! Cu dimensiunile tot nu sunt foarte familiară, dar să zicem că dau cu spatele fără urme şi dovezi. Doar din oglinzi, e drept, că e greu tare să faci schema aia cu apucatul scaunului de-o parte şi sucitul privirii la spate. Şmecherească schemă, recunosc.

Parcările merg, mai puţin cea laterală cu spatele, a naibii dreapta-stânga! Pe maşinuţa mea de-acasă o parcam doar arătându-i palma, dintr-o vijelie, paralel cu orice linie sau bordură îmi propuneam. Dar când literalmente lumea s-a întorc cu susul în jos, şi încrederile blondei s-au cam dat peste cap.

De două ori m-am trezit urcată în cealaltă parte, când trebuia să mă pun la volan! Dar de asta am zis deja pe facebook. Eram foarte obosită şi credeam că deja nu mai am nevoie să mă gândesc. Mare greşală..

Acum, între noi fie vorba, mie mai complicată mi se pare trecerea de la maşină cu schimbător manual de viteze la una cu o cutie automată. Încă îmi e peste mână, îmi amorţeşte un picior şi nu mă pot grăbi dacă întorc maşina. Tot de două ori în prima aia zi, am păţit să calc ambreiajul, care era de fapt fix frâna şi-am oprit maşina în loc. Noroc că era târziu tare şi nimeni în spatele meu. Că a fost brusc de ambele dăţi. E foarte ciudat ce lucruri s-a învăţat corpul tău să facă nesupravegheat şi totuşi să le facă bine. Asta, până când devii conştient şi faci o schimbare. Tot ceea ce ai nevoie e să te concentrezi puţin. Şi-apoi, te reobişnuieşti.

E ca şi când aş învăţa să scriu cu mâna stângă, la mereu cele mai importante examene. Am avut coşmaruri cu contrasensuri şi giratorii. Încă ţin limba drept în gură când scot maşina din curtea cabinetului. Pe poziţia R. De la reverse.

Şi dacă tot suntem pe subiect, mai am două chestii importante la final:

1. Aş interzice înmatricularea în Europa a maşinilor cu volan pe dreapta.

2. Cum optimizezi consumul la maşina automată, poate mă lămuriţi care sunteţi mai citiţi!

sursa foto

Articolul anterior

O viata de om mare

Articolul următor

Multi tigani la voi in tara?

18 Comentarii

  1. Hehehe, chiar ca e mai greu sa treci de la cutie manuala la automata decat de la dreapta la stanga drumului:) Cand am condus prima data pe strazile Reginei imi imaginam ca am mana dreapta peste stanga si o directionam pe asta sa schimbe corect. Dar cand ieseam din parcari si nu erau masini pe strazi, era fun, dupa cum spui si tu:D
    Sper sa gasesti sfaturile pentru optimizare consum. Cant deal with it:)

  2. Eu doar pe cutie automata conduc de aproape 7 ani, n-as mai reveni la manuala, fiind mult mai comod si cel putin la fel de sportiva. In mod normal e mica diferenta la consum, cred ca trebuie doar sa mai treaca ceva timp sa-ti inveti masina, s-o “simti” 🙂 pt inceput incearca sa accelerezi mai “fin”, sa n-o bruschezi – se va schimba treapta de viteza la turatii mai joase.
    Cred ca depinde si de tipul de cutie, daca e Tiptronic, Easytronic etc.

  3. maniak

    Buna Miruna.
    Uneori imi faceam griji d-astea si ma intrebam cum pot oamenii aia sa se descurce cu aceasta schimbare insa daca tu poti e clar , no worries for me 🙂

    Referitor la consum , daca masina e noua, se va optimiza in timp, in functie de stilul tau de condus. Cand o masina este noua consuma mai mult insa vei ajunge sa iubesti mai mult acea cutie automata , trust me .

  4. Iulia, cat ti-a luat sa te obisnuiesti?

    Pyuric, tu vrei sa-mi arati ce neologisme stii tu?! :)))
    merci pt sfat, asta e bine de stiut, am si invatat sa n-o ma bruschez, e foarte fina acceleratia. E fun cand dau cu spatele! 😛
    Inca nu i-am facut consumul, dar avand in vedere ca o iau zilnic la cabinet si fac vreo 25 mile in total/zi, conteaza mult sa optimizez situatia.

    maniak, multumesc pentru compliment, nu-s asa dezastru sa stii.
    Nu e masina noua, dar sper sa se obisnuiasca oricum cu mine. Apropo, in tara asta, se pare ca femeile dentist beneficiaza de cele mai mici asigurari la masina. Doar ca pe mine nu ma ajuta varsta deocamdata..

  5. Problema cu ambreiajul a avut-o si mandrul cand a dat schimbatorul pe automata in speranta ca poate voi conduce si eu in viata asta. Cu circulatul in Europa sunt partial de acord, am fost in vara in Romania cu masina noastra “pe invers”. Nu a fost complicat (spune el), dar a fost extrem de stresant (spun eu).

    • :)) da, fiindca nu mai e o miscare constienta, ci mai degraba reflexa. Si uiti ca nu mai trebuie s-o faci, miscarea.
      Deci tot nu te-a convins, nici cu automata??? trist, doamna, trist.. Io sunt cea mai fericita ca-s cea mai pasionata de masini (de la noi din casa, casa asta din UK, ca la Sibiu am concurenta) si ma lasa pe mine sa conduc mai mult! Io m-as putea urca in masina si m-as mai opri doar cand raman fara spatiu in vezica urinara.

      Cat despre condusul in Ro, avem niste prieteni care au intrat in RO pe cnontrasens din greseala, dupa putin condus in UK. Si radeam cu ei, ca a fost ca aia care pleaca 2 sapt in strainatate, si se intorc cu accent ;)))

  6. Aoleu, da! Am patit si noi (ma rog, din nou, el) asta. Si tot el era nervos pe dacie si ii dadea blituri ca de ce nu se da pe banda lui.

    A, si inca o chestie care a mai patit-o schimband benzile europene pe cele regale a fost ca a pocnit portiera de cateva ori cautand schimbatorul.

    Pe mine nu m-a convins inca. S-ar putea sa ma convinga insa in curand iarna si 1 ora jumate pe autobuz vs 20 de minute in masina 🙂

  7. Pai sa zicem ca am stat 2 minute in parcare si m-am uitat bine la masina, la maneta etc, apoi am iesit singura de acolo direct in trafic, spre sensurile giratorii si am condus 3 zile foarte mult daily:) Am prins si zapada prin Highlands, it was a whole adventure. Timpul de obisnuinta, deci, a fost foarte redus.

  8. atentia la mers. si drumuri bune!

  9. De ce ai interzice inmatricularea autovehiculelor cu volan pe dreapta in EU?

    • din motive evidente de pericol public din cauza vizibilităţii reduse. Primul exemplu e depăşirea. Cum te poţi asigura în depăşire? Ce vină are nenorocitu’ ăla care vine din sens opus că tu nu l-ai văzut???
      Bine, nu tu, dar înţelegi… 😛

  10. Am condus cativa ani in UK si cativa ani in tara o masina RHD, cu siguranta pot sa spun ca eu am fost cel in pericol de cand conduc RHD in tara(nu ca ar conta pe ce parte ai volanul), in restul europei occidentale chiar e floare la ureche sa conduci RHD, pentru ca au o infrastructura de drumuri la care noi nici nu visam.

    Depasirile se pot face mai lungi, se poate instala o oglinda periscopica in habitaclu sau instala o camera video, astfel rezolvi problema depasirilor.

    Presupun ca iti vei face vacantele prin Europa sau chiar vei veni in tara, in acest caz masina o lasi in UK?

    In prima saptamana de condus in UK, te-ai considerat un pericol pentru ceilalti soferi?

    • Bogdan, ceva se pierde in comunicarea noastra. Singurul punct la care iti dau dreptate e la infrastructura.
      In rest:
      1. Normal ca-mi las masina in Uk cand vin in Ro. In lumea mea s-a inventat avionul.
      De fapt, tocmai am fost in Romania si am condus din stanga bine-merci.

      2. In prima saptamana nu am fost pericol public, desi mi-a luat vreo 2 zile sa ma obisnuiesc. Dar conduceam masina cu volanul pe dreapta ca toata lumea!!!

  11. Alex

    Pentru consumuri mai scazute trebuie setata cutia de viteze pe modul “Sport” si apasata acceleratia la podea :)). Glumesc.
    In general o lasi in Drive cu Eco pornit daca dispune de aceasta optiune si accelerezi finut, o sa vezi ca schimba singura pe la maxim 2500 de turatii, la drum lung o sa iti stea la vreo 1300-1500 de turatii/minut cu cea mai mare treapta de viteze pe la 120-130 km/h.
    In rest nu prea mai poti face nimic.

  12. Pentru deţinătorii de maşini cu volan pe dreapta propun soluţie – oglinzi periscopice – sunt foarte utile la depăşiri şi vă oferă siguranţă în trafic. Intraţi în grupul din FB
    “right-hand auto” pentru mai multe detalii 😉

  13. GTRPRO

    Salut. Chiar ma faci sa rid. Cum poti spune ca intri pe contrasens in Romania dupa ce ai circula to vreme in UK? Inainte de a veni in Romania, re informezi cum se circula si sti din timp ce ai de facut. La cutia automata e mai bine si mai sigur. De ce? Pentru ca esti cu amindoua maini pe volan. Asa ai un control mai bun la masina. La parcare iti e teama sa nu o lovesti sau sa lovesti pe careva. Teama si frica nu te ajuta cu nimic, mai rau te incurca.

  14. Mda. Articol interesant dar … sa va zic eu voua ceva. Nu conteaza pe ce parte ai postul de condus. Conteaza sa nu faci accident sa nu lovesti pe careva sa fie totul ok.

    Bun. Ca sa depasesti stai mai îin spate si vei avea vizibilitate mai buna. Legea nu zice sa executi doar depasiri ca doar la asta va sta capul. Legea nu zice nimic de oglinzi fie ele periscope sau nu. Legea zice de faruri si atat.

    Nu conteaza unde ai luat carnetul, ci conteaza sa fie valid / legal in tara în care vrei sa circului.

    O sa scriu un articol interesant despre asta si am sa vin cu dovezi din lege nu doar cu vorbe in vant cum vad ca scriu unii tot felul de aberatii cum ca nu mai poti inmatricula masina din UK in RO si viceversa.

    Atat cat sunt in UE, Romania accepta carnetele de conducere din UK chit ca ei conduc pe partea stanga si volanul pe partea dreapta si viceversa. Singura conditie sunt luminile pe timp de noapte (farurile).

    Si ca șofer, trebuie sa fi apt sa conduci pe orice parte ar fi volanul.

  15. Circulatia masinilor pe partea stanga sau dreapta este reglementata prin legea fiecarui stat. Astazi, circa 65% din populaţia mondială conduce pe partea dreaptă (avand volanul pe partea stanga) şi 35% pe partea stanga (avand volanul pe partea dreapta). Principalele state în care vehiculele se conduc pe stânga sunt Marea Britanie, Japonia, India, Australia, Noua Zeelandă, Indonezia şi diferite state africane, printre care şi Africa de Sud.

Leave a Reply

© 2007-2022 Și Blondele Gândesc | Powered by WordPress

Temă optimizată de Valeriu | 167 queries in 0.495 s